Logistyka szczepień w pytaniach i odpowiedziach
2021-02-23 15:56:06
Komunikaty dotyczące szczepień w okresie 15.02. – 07.03.2021 r.
Realizowane są szczepienia:
- drugą dawką grupę „0”, DPS, ZOL,
- pierwszą i drugą dawką szczepienia populacyjne (zamówienia muszą odpowiadać zarejestrowanym pacjentom w e-rejestracji).
Nie szczepimy pierwszą dawką grupy „0”, DPS i ZOL.
W przypadku niewykorzystania wszystkich dawek z rozpoczętej fiolki, możliwe jest szczepienia grupy „0” pierwszą dawką. Nie marnujemy dawek.


Przydatne informacje
- Informacje dotyczące szczepień przeciwko Covid-19 można uzyskać na stronie https://www.gov.pl/web/szczepimysie
- W przypadku nieznalezienia potrzebnej informacji proszę dzwonić na infolinię 19457 lub kierować pytania na szczepionkacovid@rars.gov.pl
- Kontakt do hurtowni farmaceutycznej NEUCA: Infolinia 56 665 27 80, dostawa_szczepienia@neuca.pl
- Kontakt do hurtowni farmaceutycznej Pharmalink: Infolinie 800 111 203 i 42 231 96 54, logistyka@pharmalink.pl
- Wytyczne w sprawie transportu szczepionki przeciw Covid-19
- Wytyczne w sprawie przygotowywania i wydawania wysyłek ze szczepionkami przeciw Covid-19 z hurtowni
- Wytyczne w sprawie przyjmowania i przechowywania szczepionek dla punktów szczepień przeciwko Covid-19
Dostawy szczepionek
Jakie jest minimalna ilość zamówienia i dostawy szczepionek?
-
- Astra Zeneca - 100 dawek (10 fiolek)
- Moderna - 100 dawek (10 fiolek)
- Pfizer - 90 dawek (15 fiolek)
- Pfizer - 30 dawek (5 fiolek)
Kiedy będzie dostawa zamówionych szczepionek do mojego szpitala/punktu szczepień?
Zamówienia należy składać do godz. 12.00 w systemie SDS http://sds.mz.gov.pl co najmniej 2 dni robocze przed preferowanym dniem dostawy. Podczas składania zamówienia wskazujemy preferowany dzień dostawy (dokonujemy wyboru z kalendarza). Dostawy są realizowane przez hurtownie farmaceutyczne do godz. 13.00.
Dostawy – co do zasady – nie są realizowane w weekendy.
Gdzie znajdę potwierdzenie o statusie zamówienia?
W systemie SDS https://sds.mz.gov.pl/, w którym składacie Państwo zamówienia jest widoczny aktualny status zamówienia. Ponadto, o każdej zmianie statusu zamówienia otrzymują Państwo powiadomienie (mail).
Czy istnieje możliwość otrzymania szczepionki w mroźnym łańcuchu?
Tak, w indywidualnych przypadkach, po uzgodnieniu z RARS. Szpitale, które dysponują odpowiednim zapleczem sprzętowym, mogą otrzymywać zamrożone szczepionki.
Jakie warunki trzeba spełniać, by otrzymać szczepionki w mroźnym łańcuchu?
Należy przesłać do RARS certyfikaty wraz z Kwalifikacją IQ, OQ, PQ na posiadane przez podmiot zamrażalki. Należy podać dokładny adresu miejsca dostawy szczepionek oraz informację, że podmiot zamawiający jest zarejestrowany w systemie SDS.
Numery kodów EAN
Jakie są numery kodów EAN dla szczepionek Astra Zeneca pakiet 100 dawek?
Astra Zeneca, szczepionka Covid-19, pakiet 100 dawek: 05909991448295
Jakie są numery kodów EAN dla szczepionek Moderny pakiet 100 dawek?
Moderna, szczepionka Covid-19, pakiet 100 dawek: 05909991445591
Jakie są numery kodów EAN dla szczepionek Pfizera - pakiet 30 dawek?
Pfizer, szczepionka Covid-19, pakiet 30 dawek: 05909991445492.
Jakie są numery kodów EAN dla szczepionek Pfizera - pakiet 90 dawek?
Pfizer, szczepionka Covid-19, pakiet 90 dawek: 05909991445072.
Jakie są numery kodów EAN dla kompletu akcesoriów do szczepienia - pakiet 90 dawek?
Pfizer, komplet akcesoriów do szczepienia Covid-19, 90 pacjentów: 05909991445096.
Jakie są numery kodów EAN dla szczepionek Pfizera - pakiet 1170 dawek?
Pfizer, szczepionka Covid-19, pakiet 1170 dawek: 05909991445089.
Straty szczepionek
Co należy raportować w stratach szczepionek?
w stratach należy raportować niewykorzystane bądź uszkodzone szczepionki.
Kto jest odpowiedzialny za utylizację przeterminowanych/niewykorzystanych szczepionek?
Szpital/punkt szczepień utylizuje szczepionki we własnym zakresie. Konieczne jest zarejestrowanie straty w systemie SDS https://sds.mz.gov.pl/, w którym składacie Państwo zamówienia.
Wymagania dotyczące fiolek ze szczepionką
Jaka jest pojemność fiolek szczepionki?
-
- Pfizer - 2 ml bez środków konserwujących (fiolka 6-dawkowa po 0,3 ml).
- AstraZeneca: 5 ml zawiesiny (fiolka 10-dawkowa po 0,5 ml).
- Moderna: 5 ml dyspersji (fiolka 10-dawkowa po 0,5 ml).
Ile dawek szczepionki zawiera jedna fiolka?
-
- Pfizer - 6 dawek na fiolkę po rozcieńczeniu.
- Moderna – 10 dawek.
- AstraZeneca – 10 dawek.
Ile fiolek i dawek zawiera pojedyncza oryginalna tacka?
-
- Pfizer – pojedyncza tacka zawiera 195 fiolek (1170 dawek).
- Moderna – opakowanie 10 fiolek (100 dawek).
- AstraZeneca – opakowanie 10 fiolek (100 dawek).
W jakiej pozycji powinny być przechowywanie fiolki ze szczepionką?
Fiolki powinny być przechowywane w pozycji pionowej.
Opcje przechowywania
Czy po rozmrożeniu szczepionki można ją ponownie zamrozić?
Nie. Po rozmrożeniu szczepionki nie można jej ponownie zamrażać.
Jaki jest okres ważności szczepionki Pfizer?
-
- nieotwarta fiolka - do 6 miesięcy (temp. od -90°C do -60°C),
- nieotwarta fiolka - do 5 dni (temp. 2°-8°C),
- nieotwarta fiolka - do 2 godzin (temp. do 30°C),
- po rozcieńczeniu solą fizjologiczną: 6 godzin (temp. 2-30°C).
Jaki jest okres ważności szczepionki Moderna?
-
- nieotwarta fiolka - do 7 miesięcy (temp. od -25°C do -15°C),
- nieotwarta fiolka - do 30 dni (temp. 2°-8°C)
- nieotwarta fiolka - do 12 godzin (temp. 8°- 30°C)
- po pierwszym przekłuciu igłą: 6 godzin (temp. 2-25°C).
Jaki jest okres ważności szczepionki AstraZeneca?
-
- nieotwarta fiolka - do 6 miesięcy (temp. 2°-8°C),
- po pierwszym przekłuciu igłą: 48 godzin (temp. 2°-8°C) lub do 6 godzin (temp. do 30°C).
Terminy podania II dawki szczepionki
Zgodnie z zaleceniami II dawkę szczepionki należy podać (licząc od dnia podania I dawki):
Jaki jest termin podania drugiej dawki szczepionki (licząc od dnia podania I dawki)?
-
- Pfizer – po 3 tygodniach,
- Moderna – po 4 tygodniach,
- AstraZeneca – po 10-12 tygodniach.
Przyjmujący punkt szczepień (POU)
Transport szczepionek dotarł co POU. Co należy sprawdzić?
Należy sprawdzić temperaturę szczepionki po przyjeździe do przyjmującego POU oraz natychmiast przystąpić do zapewnienia szczepionce zalecanej temperatury przechowywania.
Gdzie znajduje się informacja o zakończeniu mroźnego łańcucha?
Data i godzina zmiany warunków przechowywania odnotowana jest etykiecie kartonika.
Czy monitorować temperaturę przechowywanych szczepionek?
Tak. Jeśli urządzenie pokazuje temperatury minimalne/maksymalne, ta informacja powinna zostać sprawdzona i zapisana. Jeśli urządzenie nie pokazuje temperatury minimalnej/maksymalnej, wtedy aktualna temperatura powinna zostać sprawdzona i zapisana minimum dwa razy (na początku i na koniec dnia pracy).
Co robić jeżeli szczepionki nie mogą być przechowywane w miejscu do tego przeznaczonym?
Szczepionki powinny być przechowywane w przenośnym pojemniku do przechowywania szczepionek. Należy umieścić urządzenie do monitorowania temperatury (najlepiej z sondą w buforze termicznym) tak blisko szczepionek, jak to możliwe, i sprawdzać oraz zapisywać temperatury co godzinę. Pojemnik powinien być zamknięty tak długo, jak to możliwe.
Czy po otrzymaniu transportowego pojemnika termicznego można sprawdzić czy fiolki ze szczepionką są całe?
Nie należy otwierać tacek ani wyjmować fiolek do czasu potwierdzenia gotowości do rozmrożenia lub zastosowania.
Komplet akcesoriów do szczepień
Co wchodzi w skład kompletu akcesoriów do szczepień, który można zamówić z RARS?
W skład kompletów akcesoriów do szczepień wchodzą: sól fizjologiczna, strzykawki, igły, gaziki, rękawiczki, maseczki, fartuchy, plastry.
Informacja
Drukuj
Na górę
Zamknij
Pierwsza publikacja: Olga Czarkowska (29.12.2020)
Ostatnia publikacja: Olga Czarkowska (23.02.2021)